Bli medlem

 

Thank God - It's Friday! v4 - 2006 PERRIER-JOUËT 'BELLE EPOQUE ROSÉ'

Under kvällen öppnar vi en efterfrågad godbit, enligt denna numer återkommande freddagstradition. Denna torsdag & fredag låter vi Er få möjligheten att prova en riktig världskändis! Vi har kommit över några flaskor av den eftertraktade:

2006 PERRIER-JOUËT 'BELLE EPOQUE ROSÉ' [45PN 5PM 45CH]
Reims | Champagne | Frankrike | importör Carovin | SBnr 87429 cirkapris 2 124 kr

TASTING NOTE 'Belle Epoque Rosé tillhör de absolut främsta rosé-champagnerna. Vinet har en personlig stil och 86:an är inget undantag. Vacker orange färg. Underbar balans och elegans, men vänta en bra bit in på 2020-talet med att lätta på korken. Redan från början en vällustig och generös champagne med bourgogneartad frukt sammetslen känsla. Här finns också en skön elegant ton av rena lakan som vackert lyfter fram jordgubbsessensen. Vad ska man säga? Det är bara att ta av sig hatten, buga djupt, applådera, kyssa vinmakaren eller helt enkelt koncentrerat luta sig tillbaka, blunda och njuta något alldeles kolosalt.' BJpoints 94(96)

RJ OM PERRIER-JOUËT 1811 grundades huset av Pierre-Nicolas-Marie Perrier-Jouët. Under hans son Charles ledning blev firman mycket framgångsrik. 1959 fick Mumm aktiemajoritet i firman och huset inlemmades i den kanadensiska Seagramgruppen. Ett tag ägdes huset av Allied Domecq som oroande nog rev upp stora delar av husets fina gamla stockar i Cramant direkt vid övertagandet. Michel Budin, som drev firman fram till slutet av åttiotalet, var en stor beundrare av Art noveau och öppnade ett Belle Epoque-museum 1990, tjugo år efter att de lanserade prestigechampagnen med samma namn. I dag ägt av Pernod-Ricard. Jean-Marie Barillere är dagens president och Hervé Deschamps vinmakare. Belle Epoque har blivit en jättesuccé överallt, speciellt amerikanerna har fallit för den blomsterprydda flaskan. Huset äger 108 hektar i sju byar, och resterande 65% av druvorna köps in från 40 olika byar. Firmans viktigaste by är Cramant, där man äger 29 hektar i de allra bästa sluttningarna. I motsats till många andra stora hus, har man förvaltat arvet väl. Vinstockarna är mycket gamla och producerar fantastiska druvor som kan dominera en hel cuvée även om andelen är liten. Den delikata husstilen är mycket beroende av dessa Chardonnaydruvor. Årgångsvinet är en rostad klassiker och Belle Epoquevinerna är en stor glädjekälla för den romantiske vinälskaren. 1985 Belle Epoque Rosé röstades fram som tidernas främsta rosé vid Millennieprovningen. Den vita 99:an är något svag i doften ännu så länge, men mycket tät och sammanhållet fokuserad. Frukten är imponerande söt och årgångsstilen påminner inte så lite om 1989. Den nya Belle Epogue Blanc de Blancs är ljuvligt mjuk och smeksam med en kolossal simmig intensitet av söta grundtoner som samtidigt lyfts upp av citron och saftighet. Sensuell och fascinerade. En magnum 1998 Belle Epoque var Ragnis och min förlovningschampagne.  

BJ OM BELLE EPOQUE Hur många gånger har man inte sett den anemonprydda flaskan i en Hollywood-produktion? Av alla vackert utformade champagneflaskor är Belle Epoque den mest kända tillsammans med den karaktäristiska Dom Pérignon, den bowlingkägleformade samt den transparanta Cristal. Så pass mycket att ’Fleur de Champagne’ eller ’champagnen i den blommiga flaskan’ har nått ikonstatus runt om i världen. Elegantare cuvéechampagne finns inte! De första gångerna jag provade Belle Epoque tyckte jag att flaskan var vackrare än innehållet. Numer vet jag bättre!

1811
Perrier-Jouët grundades 1811 av Pierre-Nicolas-Marie Perrier. Han lade till namnet Jouët, hans fru Rose Adélaïdes namn som ogift, för att ge huset sitt nuvarande namn. De etablerade sig i staden Epernay, och började bygga sitt varumärke och utforska utländska marknader som så många andra champagnehus gjorde under denna expansiva tid. Redan 1815 exporterar man sitt vin till England, och inom några år har de lagt USA till listan över exportdestinationer. Sådan framgång ledde givetvis till en större efterfrågan på deras viner, och familjen förvärvade snart eller planterade nya vingårdar i Aÿ, Avize, Cramant, Mailly och på andra håll i regionen. Många av vingårdarna var planterade med Chardonnay, vilket ger den delikata elegans som är signumet för Perrier-Jouëts stil. En stil som sägs ha varit uppmuntrad av Pierre-Nicolas-Marie, och ett drag som fortfarande finns i Perrier-Jouëts samtliga champagner än idag.

Utvecklare av den torra stilen och årgångschampagne
Med denna flygande start var det nästa generation, i form av Charles Perrier som efterträdde sin far, som gjorde mest för att bygga upp familjeföretagets rykte. Under Charles ledning blev firman mycket framgångsrik. Tack vare Charles fann Perrier-Jouëts champagner snart sin väg till borden vid flera av de europeiska hoven, och exporten ökade stadigt. Utbudet utökas, och Perrier-Jouët blev 1854 det första huset att släppa en helt torr champagne, Brut. En stil som vi därefter vet imiterades i hela regionen. Vid denna tidpunkt var champagnerna påtagligt söta, och genom denna åtgärd var Charles Perrier i huvudsak skaparen av Brut-beteckningen som idag är den dominerande stilen. Champagnen var vid denna tid uteslutande söt. Detta gör att vi kan definitivt konstatera att under denna tid var kaviar och champagne-klassikern byggd på erkänd harmoni av sött och salt, likt kombinationen Roquefort och Sauternes. Jag är säker på att jag framöver kommer att få tillfälle att skriva en krönika om 'ett av de största gastronomiska missfostren' - torr champagne och svart kaviar. Storheten hos torr champagne ser vi för första gången då de första årgångschampagnerna ser dagens ljus; årgångar som 1842, 1846 och 1857 är gastronomisk historia - de var så pass storslagna och berusande i sig själva att de enbart behövde en liten dosage (När la cuvée är blandad tillsätter man en lösning på vin, lite rörsocker och jäst - liqueur de tirage). Mängden rörsocker som tillsätts är 22 till 24 g/liter för att ge 5 till 6 atmosfärers tryck i buteljen och ökar alkoholhalten med 1,3-1,5 volymprocent. Vinet fylls på flaskor som förses med kronkapsyl, för prestigeviner förses ofta flaskorna med en liège et agrafe/kork med metallbrygga och får ligga sur lattes i champagnehusens svala källare nere i kritbrotten. 1856 tillverkade huset Moët & Chandon viner benämnda dry och sec för den brittiska marknaden eftersom man noterat den engelska tendensen att servera väldigt sval champagne till måltiden.

Detslutgiltiga genomslaget för vinstilen i fråga om söthetsgrad var då vinmakaren Victor Lambert på huset Rottery 1874, med ideologiskt ledarskap och stöd av Madame Pommery gjorde den första vintage brut. Charles Perrier innovationer slutade dock inte där. Charles var också en tidig förespråkare av årgångschampagne (single vintage Champagne), liksom större transparens i etiketteringen, Ibland med namnen på byarna på etiketterna, en praxis som än idag fortfarande är sällsynta i regionen. Sådant engagemang medförde naturligtvis stor belöning och erkännande. Under senare hälften av 1800-talet konsumerades Perrier-Jouëts champagner vid drottning Victorias hov samt av Napoleon III. Sådan framgång säkrade företagets framtid, och finansierade byggandet av ett vackert slott på 26 Avenue de Champagne i Epernay, en strålande byggnad som fortfarande är Perrier-Jouëts huvudkontor till denna dag. (Mer om Maison Belle Epoque längre fram.)

Ägarstruktur
Eftersom det inte fanns någon naturlig arvinge efter Charles Perrier och därmed någon som tog kontrollen över Perrier-Jouët lämnades firmans ansvar över, med Charles välsignelse, till brorsonen Henri Gallice, och senare till Louis Budin (1918), Henris ingifte svåger. Efter trettiotalet år efterträddes denne av sin son, Michel Budin. Det skulle visa sig att Michel Budin skulle bli den sista i familjen i att behålla fullständig kontroll över champagnehuset. Eftersom Perrier-Jouët vid denna tid blev föremål för investeringar utifrån och även fullständigt övertagande. Vilket är samma scenario som med många andra av de stora champagnehusen. 1959 tog Mumm-gruppen kontroll, även om Michel Budin stannade kvar i företaget. Det var han som hade uppsikt över det stora tillägget till utbudet i portföljen som produceras av Perrier-Jouët; prestigecuvéen La Belle Epoque, känd som Fleur de Champagne i USA. Därefter köptes huset av Seagram-gruppen, och historien om övertagande fortsatte under hela nittonhundra- och tjugohundratalen. De nuvarande ägarna är Pernod Ricard, som avslutade ett lyckat övertagande 2005 då man tog över från den tidigare ägaren Allied Domecq-koncernen. Då huset ägdes av Allied Domecq, rev man oroande nog upp stora delar av husets fina gamla stockar i Cramant direkt vid övertagandet. Jean-Marie Barillere är dagens president och Hervé Deschamps vinmakare. I dag är firman under Pernod-Ricards kvalitetsinriktade och hårt satsande ledning.

Den delikata husstilen
Från husets tidigaste dagar har man producerat champagne enligt vad man själva kallar 'a limited edition approach'. Som riktiga hantverkare har husets sju chefs de caves genom två århundraden lämnat över den 'tysta kunskapen' från far till son. Belle Epoque har blivit en jättesuccé överallt, speciellt amerikanerna har fallit för den blomsterprydda flaskan. Huset äger 108 hektar i sju byar, och resterande 65 procent av druvorna köps in från 40 olika byar. Firmans viktigaste by är Cramant, där man äger 29 hektar i de allra bästa sluttningarna. I motsats till många andra stora hus, har man förvaltat arvet väl. Vinstockarna är mycket gamla och producerar fantastiska druvor som kan dominera en hel cuvée även om andelen är liten. Den delikata husstilen är mycket beroende av dessa Chardonnaydruvor. Årgångsvinet är en rostad klassiker och Belle Epoquevinerna är en stor glädjekälla för den romantiske vinälskaren. Belle Epoquen är oftast något svag i doften i sin ungdom, men mycket tät och sammanhållet fokuserad. Frukten är imponerande söt och årgångsstilen är oefterhärmlig i sin krämighet. Den relativt nya Belle Epogue Blanc de Blancs (debut 1993) är ljuvligt mjuk och smeksam med en kolossal simmig intensitet av söta grundtoner som samtidigt lyfts upp av citron och saftighet. Sensuell och fascinerade. Vinothèquevinerna är de flaskor som legat orörda och normaldegorgerade i husets kalla källare fram till öppnandet. Självklart håller dessa viner en ännu högre nivå än de flaskor man kan hitta ute på marknaden. Fram tills i år var världens dyraste flaska champagne en Belle Epoque (i ett set om 12 st) som såldes för $50 000 us-dollars. Numer innehas rekordet av en av de numer famösa “vrakchampagnerna” som hittades på Ålandshav sommaren 2010 och som såldes av Acker Merrall & Condit för €24 000 och €30 000 euros (auktionsdatum 110603). Ett rysk-franskt par som bor i Singapore köpte de två första flaskorna som auktionerades ut.

Födelsen av en ikon
Michel Budin, som drev firman fram till slutet av åttiotalet, var en stor beundrare av Art Noveau och öppnade ett Belle Epoque-museum 1990, tjugotalet år efter att de lanserade prestigechampagnen med samma namn.

FLASKAN?|De vackra anemonerna i Art Nouveau-stil målades ursprungligen av Emile Gallé 1902, men kom inte att pryda några flaskor förrän 1964 då de lanserades till Duke Ellingtons 70-årsdag 1969.

FORMGIVAREN|Émile Gallé, född 8 maj 1846 i Nancy, död 23 september 1904, var en fransk glaskonstnär som gestaltade stilen jugend under slutet av 1890-talet och framåt. Gallé var en av glaskonstens stora förnyare och blev berömd framför allt för sina överfångsglas med naturalistiska växtmotiv i jugendstil. Gallé växte upp i sin mors hemstad Nancy, en stad i norra Frankrike välkänd för sin glastillverkning. Hans far som var en driven entreprenör utvidgade sin frus rörelse, spegeltillverkning. Man kom även att tillverka glas och serviser. Man utökade verksamheten med ett krukmakeri, man la till heraldiska motiv till servisgodset, samt introducerade emaljmåleri på glas. Trots familjeföretagen så fick Gallé en traditionell fransk akademisk utbildning. Han hade fallenhet för filosofi, latin och fransk litteratur. Detta tros ha lagt grund för hans intresse för vetenskap och litteratur, som han senare hade nytta av i sitt konstnärskap.

KURIOSA|1985 Belle Epoque Rosé röstades fram som tidernas främsta rosé vid Richard Juhlins ’Millennieprovningen’. Man har tagit fram limiterad upplaga av Belle Epoque - en blanc de blancs av årgången 2000. Där flaskorna dekorerats med en anemon med diamanter och gula safirer av juvelerarfirman Van Cleef & Arpels. Ett litet aber dock, flaskan kostar €100,000 euros extra. Man lever som man lär i La Belle Epoque i Epernay...

Sommelierns personliga favorit Belle Epoque - 2002 Belle Epoque Rosé
'Belle Epoque Rosé tillhör de absolut främsta rosé-champagnerna. Vinet har en personlig stil och 02:an är inget undantag. Jag har under året provat denna skönhet vid ett tiotal tillfällen och den briljerar verkligen med sin storhet var gång. Den är stor nu, den kommer att bli legendarisk… Sensuell och fascinerade….'